פיזיותרפיה התפתחותית

Developmental physical therapy   פיזיותרפיה התפתחותית היא מקצוע מוכר על ידי משרד הבריאות ונדרש רישיון עבודה רשמי לעסוק בו.
בפיזיותרפיה התפתחותית מעריכים את מצב הילד, מה מעכב ומה מקדם אותו. ההסתכלות אינה מצטמצמת למוטוריקה בלבד . לאחר ראיון מקיף ואבחונים רשמיים  (Evidence Based Practice) מחליטים ביחד עם ההורים מה חשוב לשפר. בהתאם לנטיות ליבו של הילד, עושים תרגילים ומשחקים שמעודדים את הפעילות הפיזית הנכונה להשגת התוצאה הרצויה.

קהל היעד : הטיפול מיועד לתינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד שש שמתפתחים באופן שונה מאחרים : לא מתהפכים, זוחלים, נעמדים והולכים מסיבות מולדות כגון גמישות יתר, טונוס נמוך או מחלות שונות, ולעיתים גם מסיבות רגשיות והתנהגותיות. תינוקות ופעוטות שהולכים באופן שונה, לא רצים או קופצים בגילאי שנתיים- ארבע , או פוחדים באופן כללי מתנועה ולכן נמנעים.

בטיפול עצמו מנסים לראות מה הילד רוצה ומתכוון לעשות- ולכוון אותו במעט. התרגול נעשה בסביבה מוגנת תוך הסברים להורים מה אני עושה ולמה, וההורים מוזמנים לתרגל בעצמם עם ילדם ואיתי.

בתרגול עם ילדים אנחנו נותנים גירוי קל שבקלים כדי לקדם תנועה, גמישות מוגבלת או חיזוק באזור מסוים בגוף. המטרה הסופית היא שהתינוק יוכל לשחק, בהתאם לגילו, להתנייד בהתאם לצורך ולגיל, ולהתפתח שכלית ורגשית בהתאם ליכולותיו. התינוק או הפעוט לומד בקליניקה ומתרגל בבית בפעילות חופשית או עם ההורים.

גישת העבודה היא בגישה רב תחומית הנפוצה כגישה טיפולית בימינו, ובה מסתכלים על הילד בכל ההיבטים של ההתפתחות: משחק, שפה, מוטוריקה, כישורים חברתיים, מצב רגשי והקשר עם הסביבה. 

בראיון מקיף ובמשך הטיפול מקבלים מושג על כל תחומי החיים , עושים סדר ותיעדוף ובודקים מה משפיע על מה ומה מפריע, וכיצד ניתן לעזור. אם לדוגמה לילד קשה לשבת לאורך זמן בשל חולשת גו ולכן אינו יושב במפגש לאורך זמן , נעבוד על חיזוק כדי שיוכל לשבת יותר בנינוחות ולהיות פנוי ללמידה. 

בטיפולי פיזיותרפיה יוצרים “תסכול אופטימאלי”. מציעים בדרך כלל משהו שהוא מעט יותר קשה ממה שהיה עושה לו היה במשחק חופשי. כאשר העבודה היא בתחום היכולת הגבוהה של הילד, לתסכל אותו במידה שתגרום לו לרצות לעשות משהו שאולי אינו רגיל לעשותו, ליצור חווית הצלחה ולהעלות את הרמה בעוד קצת.   

 הזרעים ישנם, אנחנו רק מכינים את הקרקע כדי שהנבט ינבוט

הכנה להתהפכות:שווי משקל צד (2-5)

כעידוד התהפכות מגב לבטן ( 3-7)

עליה במדרגות-הכנה זחילת שש(4-9)

הכנה לעמידה-חיזוק המרכז(7-14)

מעבר מישיבה לעמידת שש(8-14)