ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים

שיפור הבנה ומודעות גופנית להתרוקנות אצל ילדים עם צרכים מיוחדים

ישנן מספר אוכלוסיות בהן נפוצות בעיות בגמילה :
ילדים עם קשיים בקשב , ילדים על הספקטרום האוטיסטי וילדים עם קשיים בויסות חושי 

ילדים על הספקטרום האוטיסטי נוטים לפתח בעיות בגמילה בשל תפיסה סנסומוטורית (חושית- מוטורית) לקויה של גופם. הבנת שפה לקויה, האופיינית ללקות, מוסיפה לעיתים קושי בגמילה, לה דרושה גם הבשלת מערכות גופניות וגם הבנת הוראות וביצוען. ילד כזה עלול לפתח חרדה משחרור פי הטבעת באסלה ביתר קלות, או לא לשים לב לאיתותי הגוף לצורך להשתין, דבר שיגרום ל”פספוסים”.

ילדים עם קשיים בקשב חווים קשיי גמילה ראשוניים ( מעולם לא נגמלו) או שניוניים ( נגמלו ואח”כ יש נסיגה) שקשורים פעמים רבות ביכולת להרגיש את איתות הגוף להתרוקן, ביכולת להפסיק פעילות אחת ולעבור לאחרת, בתכנון וביצוע הפעולה, ברוגע הנפשי הנחוץ להרפיית השרירים, ובפיתוח הסבלנות להמתנה עד שתתרחש הפעולה.  

לשתי אוכלוסיות אלה וגם לילדים אחרים ניתן להשתמש בטכניקות וויסות חושי כללי וספציפי , להרגעת החושים לרגיעה כללית , שתאפשר לימוד טכניקות התרוקנות יעילות. לעיתים תהיה עבודה משותפת עם מרפאה בעיסוק או מנתחת התנהגות מהצוות שעובד עם הילד.

 

מתן מידע: סוגי קקי שיכולים להעיד על עצירות

קשיים בוויסות החושי באים לידי ביטוי בהקשר של גמילה בשני אופנים:

  • תת רגישות-  ילדים שחווים גירויים חושיים בעוצמה נמוכה יותר מאחרים. הם לא מרגישים שנוגעים בהם עד שהמגע חזק, אוהבים לחבק את בני הגיל חזק מדי לאחרים, צריכים שיקראו להם בקול רם על מנת שישמעו ועוד. ילדים אלו יכולים לא להרגיש את איתות הגוף להתפנות. הם לא מרגישים את הגוף קורא להם ללכת לשירותים, ולפעמים גם לא מבחינים בכך שהם מלוכלכים עד שמעירים להם.

לילדים אלה אמליץ להיעזר בזמנים קבועים להליכה לשירותים בתוך סדר היום – בבוקר, בגן לפני או אחרי הארוחה, כשחוזרים מהחצר, לפני היציאה מהבית ועוד. תרגול ועקביות בהליכה לשירותים בזמנים קבועים יסייעו לילד להיות ער ומודע יותר לאיתותים של גופו ולאט לאט ניתן יהיה לוותר עליהם ולסמוך על הילד שיתפנה בזמנים שיצטרך.

בטיפול אנחה כיצד לבצע טכניקות חושיות שונות ( אינטגרציה סנסומוטורית, sensory integration ) כגון כדורי קוצים ולחיצות, להעלאת המודעות לפלג הגוף התחתון.

  • ילדים רגישים מאד, שחווים גירויים חושיים מהעולם בצורה חזקה ולפעמים מפחידה ומבהילה, עשויים לחוות את תהליך הגמילה כעוצמתי, מאיים ובלתי צפוי. הישיבה על האסלה הגבוהה, רעש המים המודחים, ההישארות לבד בחדר קטן, תחושת ההתרוקנות של הגוף, ריח ההפרשות ועוד, נחווים כחזקים ויכולים לגרום לילד לרצון להימנע מהליכה לשירותים. ילדים אלו יבקשו פעמים רבות חיתול כאשר ירגישו שהם צריכים להתפנות, ילכו הצידה כדי לעשות את צרכיהם, יהיו מודעים לכך שהם מלוכלכים ויבקשו שיחליפו להם, אבל יחששו ללכת לשירותים ולהתפנות באופן שאנו מצפים בגילם.

לילדים אלה אמליץ להיעזר בכמה דרכים על מנת להתמודד עם גירוי חושי חזק: הבנה ואמפתיה, הגברת תחושת השליטה והתאמת הסביבה:

הבנה ואמפתיה – כאשר ההורים מזהים ומבינים את הסיבה שגורמת לילד להימנע מללכת לשירותים, ובעיקר כאשר הם משתפים אותו בהבנה הזו ומבררים יחד איתו אם הבינו נכון, הם נותנים לו תחושה שהוא מובן, שהתנהגותו הגיונית, ושיש מישהו שרואה אותו ומנסה לעזור לו. דוגמא להבנה כזו היא – יכול להיות שאתה לא אוהב ללכת לשירותים לעשות קקי כי אתה לא אוהב את הרעש שהקקי עושה כשהוא נופל מהגוף שלך / את הרעש של המים שיורדים/ את הריח? לאחר שהבנתם יחד והבעתם אמפתיה לקושי של הילד

שליטה בסיטואציה – אפשרו לו לעלות בדרך שנוחה לו, הישארו אתו בחדר השירותים, העבירו את הזמן באופן נעים שהילד בוחר (הקראת סיפור, ציור ביחד), תנו לו לבחור את הזמן שבו הוא ילך לשירותים מתוך שתי אפשרויות –  לפני הארוחה או אחריה , ולא להרים אותו בכוח על האסלה.

התאמת הסביבה לצרכים של הילד – הנחת שרפרף מתחת לרגליו של הילד תעזור לתחושת יציבות, והתרוקנות יעילה יותר .מציאת שעה שקטה בבית הכיסא ללא אחים מסביב, שימוש בכפפה חד פעמית לניגוב ללא חשש להתלכלך, וקישוט חדר השירותים כדי שיהיה לו נעים הם חלק מהפתרונות.

ניתן לראות עוד דוגמאות  על הקשר בין שני דברים , באתר הבא:  www.sensomotorische-integratie.nl 

בטיפולים אלה אשתמש לעיתים בערסלי FLy Yoga יתרונות הערסל בטיפול יציבה ושליטה בצרכים: ראשית, ילדים ונוער אוהבים אותו. שנית, כאמור יש לו יתרונות בעזרה בויסות חושי: היפוך, נדנוד, סיבוב ותליה תורמים ליכולת עיבוד המידע התחושתי ומווסתים את החושים והרגישויות רגיעה: העיטוף הנדנוד והשהייה בתוך הערסל מרגיעים ומהנים, במיוחד לילדים! קואורדינציה ותכנון : תרגילי האקרובטיקה על הערסל דורשים תכנון וזרימת התנועה, ארגון ומיקוד החשיבה. חיזוק שרירים עם דגש על שרירי הליבה תורמים ליציבה וליציבות הרגשית.שחרור: התליה בערסל משחררת, והיכולת לשחרר היא יכולת חשובה לחיים!

עבודת קרקע להרגעה עצמית וויסות נשתמש בתרגילים מיוגה ופילאטיס הדורשים ריכוז, שליטה בגוף, תנועות רציפות והמשכיות, דיוק ונשימה. ניתן כלים חשובים לילדים שילוו אותם להמשך. שם המשחק הוא התמדה. מה שקשה לנו המבוגרים, קשה יותר לרוב הילדים ובני הנוער.